USA-turen

torsdag 14. mai 2009

Trakte-sky, meterologi i hverdagslivet.

I dag da jeg skulle ut og fly, så var det nokså mykje uvær rundt flyplassen, så instruktøren min sa det var opp til meg om vi skulle fly eller ikke. Etter å ha venta ein halv time, så hadde uværet blåst langt nok vekk til at vi kunne fly. 
Vi starta opp og satte kursen ut mot Everglades der vi øver må manøvrene. Da vi var kommet ut dit så var det et uvær noka kilometer vestover og ett noka kilometer nord for oss, men det var rolig og fint der vi fløy og fint vær mellom oss og flyplassen. Etter å ha manøvrert litt rundt oppdaga vi noe intressant: på undersida av cumulus-skya som var på vest-sida så hang det noke som ligna på ein liten istapp. På engelsk heiter detta fenomenet "funnel cloud" som kan oversettes omtrent til trakte-sky.
Det er ein virvelvind som kan oppstå under torden-skyer, først er det bare ein liten tapp, så begynner den å strekke seg nedover. Hvis den når ned til bakken så kan den bli til ein tornado.  Me holdt godt øye med den, for slike ting er ikkje noke en har lyst til å fly i nærheten av, men den holdt seg på god avstand heile tida. Ei stund rakk den helt fra skydekket på ca 3000' og nesten ned til bakken før den gav seg litt etterhvert. 
Egentlig er det nokså morro å få sett slike ting som en lærer om i meterologien, hadde faktisk ikkje trudd jeg skulle få sett det noen gang. 
Dette bildet er av ei funnel-cloud som er nokså lik den vi så. De andre bildene er av ein kaldfront som kryssa over skolen i south-carolina ein dag, det er skjelden en ser så tydelige fronter, så det var også ein fin opplevelse. 

Er vel litt nerdete å legge så merke til vær-fenomener, har gjerne blitt litt miljøskada av å gå på ein skole med nesten bare gutter der en snakker om nesten bare fly og fly-ting.

2 kommentarer:

Hilde sa...

Har du ALLTID med camera?
det er helt vanvittig hvor flink du er til å dokumentere ting på bloggen din!
Men kult fenomen da =)

Anders sa...

Nei, har nok ikke med kamera heile tida, men prøver å ha det i sekken så mykje jeg kan. Er jo greit å få tatt litt bilder.
Grunnen til at jeg liker å få tatt litt bilder er at jeg oppdaga at livet mitt var bortimot totalt udokumentert fram til jeg var 22. Siden jeg har synes det er morro å se i pappas gamle albumer, så er det litt tragisk å ikke ha noen bilder fra mine egne beste år :)