USA-turen

lørdag 2. mai 2009

Drømme seg vekk


I kveld har jeg sittet og drømt meg vekk; jeg har lyst til å bygge meg et fly!
Etter litt leting rundt på nettet fant jeg et perfekt et, det er en trekonstruksjon som en kan bygge med normale snekkerverktøy.
Det har 40-50 hesters motor og cruiser på rundt 100 km/t. Bensinforbruket er på bare 8-12 liter i timen, så en kunne jo faktisk fått råd til å fly eindel. 
Dette flyet fungerer like fint på ski, flottører og hjul, tenk for ein bevegelsesfrihet!
Vingene går an å ta av og på rimelig lettvint, så en kan ha heile flyet i ein litt stor bilhenger og ta det med hvis en vil på ferie.
Det beste av alt er at det ikke er så veldig dyrt å bygge det heller, er betydelig billigere enn en bil, så det er kansje håp ein eller anna gang:)

6 kommentarer:

Gunstein sa...

Så kult!
Jeg stiller med verktøy og kompetanse :) Det hadde vært moro å bygd et fly! Hvor mye koster denne herligheten?

Anders sa...

Det koster $5900 for byggesettet, så må en ha motor og litt instrumenter i tillegg. Trur det bilr ca $10.000-$11.000 totalt.

Me får ta det litt på sikt, må jo få lært deg å fly først, er bare einseter det her.

Gunstein sa...

Jeg ville heller gått for denne her en gang på sikt.. :)
http://www.terrafugia.com/photogallery.html

Anders sa...

Nei, nei, nei, nå må du gi deg!
Når du kjøper verktøy, så kjøper du vel ikkje ein hammer med skrujern og vater på. Det høres praktisk ut, men blir altfor mange kompromisser, så det fungerer ikke bra som noen av delene.

Gunstein sa...

men så kjøper jeg heller ikke den aller minste hammeren som finnes på markedet heller...

Anders sa...

Men hvis den store hammeren koster så mye i drift at du bare har råd til å snekre ein skjelden gang, så kjøper du heller ein liten ein du kan snekre med hver dag.