USA-turen

onsdag 27. mai 2009

DC-3 og enda ei nødlanding

I dag satt jeg ute på verandaen da det plutselig kom et fint fly flygende forbi, jeg løp inn og henta kameraet mitt og greide akkurat å få tatt et bilde.
Flyet var av typen Douglas DC-3 som er ein skikkelig klassiker. Det fløy for første gang i 1935 og det er noen av de som flyr i rutetrafikk fremdeles her og der.
Tenk å kunne få fly noe slikt ein eller anna gang!

Her er en annen liten nyhet også: det var ein av karane på skulen som hadde oppflyging i går, men så fungerte ikkje understellet som det skulle, de fikk ingen indikasjon på at nesehjulet var ute. Det første de gjorde da var å fly forbi tårnet for å se om de kunne se om det var ute eller ikke og det var ikke ute.
Så reiste de ut over everglades og gjorde litt akrobatikk for å se om de kunne dra det ut ved hjelp a g-krefter, det funka heller ikke, så var det bare å komme seg til flyplassen igjen der de prøvde å ta ein touch and go med bare hovedhjula for å se om de kunne dunke ned nesehjulet. Til slutt så var det eneste alternativet å gjøre ei nødlanding, så de landa så godt som en kan lande med bare to av tre hjul og kom uskada fra det.
Flyet derimot har skrubba av deler av nesaog ødelagt ene motoren, så det tar nok en stund før det kommer i drift igjen.
Hadde jeg vært mekanikeren som hadde signert ut to fly som nødlander med nesten samme feilen iløpet av bare et par måneder, så hadde jeg nok tenkt på å finne meg en ny karriære.

2 kommentarer:

Hilde sa...

hmm.. ikke veldig proffe de flya dere får øve dere med...

Anders sa...

Flya er gode nok, bare vedlikeholdet som er litt så som så.