USA-turen

fredag 8. mai 2009

Instruktør-utdannelse



Tenkte det kunne være greit å forklare litt om hva instruktør-utdannelsen går ut på. Er jo fort gjort for meg å tenke at det er en selvfølge, men for å ikkje forvirre folk, så kommer det ein kjapp gjennomgang: 
Det er hovedsaklig tre nye ting som en må lære seg for å bli ein dugandes instruktør (og stå eksamen)
1: Teori, me må lære oss eindel ny teori, blandt annet pedagogikk og litt psykologi. I tillegg så må en lære seg å undervise teori, så me har hatt nokså mange timer i klasserom der me underviser ein instruktør og så går han gjennom hvordan undervisninga vår var etterpå. Er faktisk ikkje så værst å stå forrerst i et klaserom og lære vekk noe en er interessert i. 
Vi må også lese opp på all den teorien vi har hatt til tidligere sertifikater, for vi må kunne den på rams både til eksamen og nåe framtidige elever har spørsmål om ting. 
2: Lære seg å fly fra høyre setet i flyet. Til nå i utdannelsen så har vi sittet i venstre setet siden alle instrumentene og slikt er plasert rett foran venstre setet, men når vi skal øve på å instruere så må en sitte i høtre setet. Sjølve flyginga er nokså lik fra begge setene, det er litt forskjellige blindsoner, instrumentene er langt vekk og det er litt missvising siden en ser dem fra soden. (Det er derfor passasjerer i bil ikke skal klage på farta, hvis det ser ut som 120 fra passasjer-sida, så er det kansje bare 80 når en ser det fra fører-setet ;)
Det som er utfordringen med å fly fra høyre-setet er takeoff og landing. Alt ser veldig forskjellig ut! Når en flyr fra venstre sida så har en "panseret" fram og litt til høyre, når en bytter sete så ser det plutselig veldig feil ut og en prøver  få rett "utsikt" heilt automatisk. Så det blir fort til at en trykker inn ein heil del sideror i den siste delen av landinga og lander sidelengs. De første landingene fra høyre-setet er nokså tragiske. 
3: Lære seg  instruere mens en flyr. Det siste nye området er  lære seg å snakke og forklare mens en gjør manøvrer, landinger og takeoffs. I teorien skal det ikkje være så vanskelig, men det er litt av en utfordring i praksis. En skal sitte og forklare alle faktorene som inngår i hver manøver uten å gjøre det unødvendig komplisert mens en gjør manøvren selv, seinere så er det instruktøren som flyr og jeg må sitte og instruere. Det kan være nokså vanskelig, siden instruktøren bevist utnytter ethvert smutthull i forklaringene mine og gjør det værste ut av det, han prøver vel å vise hvordan det er å fly med en heilt fersk elev. 

Dette var ein kjapp gjennomgang av hva det er jeg driver med om dagene. Det blir som regel ein flytur og ein heil mengde lesing hver dag. 

1 kommentar:

opphavet sa...

Takk for interessant oversikt, Anders.
pappa