USA-turen

torsdag 3. desember 2009

Godt politiarbeid

I dag så stakk jeg bort til politistasjonen for å høre etter om de hadde funnet tinga mine blandt tjuvgodset.
Da jeg kom ned dit så bare viste jeg kvitteringa fra politirapporten og etter fem minutter fant de fram en pose med tinga mine i. Jeg blei riktig så imponert over hvor fort det ordna seg og i følge de jeg kjenner i området så var jeg riktig så heldig, for somregel så ser en aldri tinga sine igjen etter innbrudd i bilen, samme her som heime.

Og så får en oppsummere litt av det som hendte: det var ein av guttane som budde i internatet som bestemte seg for at det var ein god idé å bryte seg inn i ein mengde biler, så han får med seg tre av vennene sine. Bakmannen var ikkje nødt å stjele av økonomiske grunner, han er ein av de som har god råd, rike foreldre og liker å vise det. Det hadde vært litt anderledes om han hadde vært nødt til å stjele for å få det daglige brød.
De bryter seg inn i en god del biler og blir ikke oppdaga, egentlig så er de nokså flinke til det her. Så oppdager noen at bilen deres er tom for verdisaker, men det er fremdeles ingen som vet hvem det er. Neste morgen våkner romkameraten til tjuven opp og oppdager at det er ein heil mengde verdisaker gjømt vekk der inne. Han legger sammen to og to og ringer politiet. Politiet kommer og plukker opp pøbelen og inndrar alle verdisakene. Uheldigvis for tjuven så er det ei grense for når tjuveri blir alvorlig her i landet: $400, så han blir sikta for "grand theft" Det er også ein heilt individuell forbrytelse å oppbevare tjuvgods, så han blir sikta for det også og på toppen av det heile så får han ein siktelse for hver person som anmelder istedefor å bare få ein felles siktelse for heile pakka.
Og her kommer den siste delen av historia: først så vil jeg påpeke at jeg ikkje hadde noenting med det her å gjøre, bare hørte om det etter det hadde skjedd. Ein av vennene til tjuven hadde fått bilen sin tømt for verdisaker og da han oppdaga hva som hadde skjedd og hvem som hadde gjort det så fant han på ein plan: han gikk inn på rommet til pøbelen og tok med seg kredittkortet hans, så gikk han ned på bensinstasjonen og spanderte gratis bensin på alle som ville ha.

Og her er et par svar på gårsdagens kommentarer: politiet fungerer godt her, men denne saken er likevel nokså uvanlig og blei oppklart stort sett på grunn av tips fra folk utenom politiet. Det er vel ca samme her som heime at mange føler politiet kunne fungert bedre. Men jeg er jo glad for at min erfaring med politiet har vært så positiv som de her.

1 kommentar:

Anonym sa...

Supert at du fikk tilbake kniven som Gunstein hadde laget, den var vel det kjipeste å "miste".
Nå sees vi om et par uker...gleder meg..tenker at du muligens også ser fra til juleferie hjemme.

:-) t. Jenny