USA-turen

onsdag 18. mars 2009

10 ting som irriterer meg

Her er ei lita liste over 10 ting som irriterer meg, det er på ingen måte for å klage på alt og alle. Det er vel meir bare å få lufta ut litt og så for å prøve å se det positive i hver av situasjonene og hva en kan lære. Langt fra alle punktene er store eller viktige ting, det er bare ting jeg har tenkt litt på i det siste. 
Punktene kommer i tilfeldig rekkefølge. 

1: At jeg synes skikkelig engelsk uttale høres dumt ut da jeg gikk på barneskolen, så engelsken blei uttalt så norsk som mulig. Så lenge engelsk bare var et fag, så fungerte det nokså fint, men det blei verre da jeg flytta hit og måtte bruke engelsk mye mer aktivt. Folk forsto ikkje altid hva jeg sa på første forsøk, enda jeg brukte min beste Gjerstad-engelsk. Det kan en leve med, det som er virkelig fælt er at det er mange telefon-tjenester som baserer seg på stemme-gjenkenning, som for eksempel når en skal levere flightplan over telefonen. Å få beskjed fra ein elektronisk overkoselig damestemme fire-fem ganger på rad: "I'm sorry, I didn't understand" kan virkelig få raseriet i gang. 
Så mitt gode råd til de som fremdeles er på skulen er: følg med i engelsk-timene og uttal den slik som læreren vil enda det høres dumt ut i et klasserom med bare nordmenn, det lønner seg på sikt!
Fordelen her må vel bli at etter litt oppussing av engelsken mein, så har jeg endt opp med en aksent som blir beskrevet som eksotisk.

2: Melkesøl i kjøleskapet: Melka her i landet selges i flasker på i quart (0.94l) 1/2 gallon (1.9l) og 1 gallon (3.8 l) det som er problemet er at 1 gallon flaskene er for store til å stå oppreist i kjøleskapet og korkene er ikke altid like gode, så det hender det lekker. 
Det positive i dette tilfellet var at det ikkje var mi melk og den lakk ikkje ned på min mat. 

3: Folk som snakker språk jeg ikke forstår: Jeg deler leilighet med en dansk-pakistaner, en norsk-pakistaner og en Inder. Alle tre er kjempebra folk, bare så det er sagt, men det er en liten ting: de har et felles språk jeg ikke forstår. Det er jo veldig forstålig at de bruker det språket, siden det er et felles morsmål, men det er en smule irriterende å ikke henge med i samtalen. 
Fordelen er at jeg har blitt mye mer obs på å ikke snakke Norsk foran folk som ikke snakker Norsk, så jeg har jo fått noe positivt ut av den situasjonen også. 

4: Ryggen min. Jeg har fått vondt i ryggen nå den siste uka og misliker det sterkt. Det kan kansje ha litt å gjøre med at jeg er lat, luftmadrassa mi punkterte i høst en gang og etter det har jeg bare sovet på gulvet. Det er kansje ikke det beste som finnes for ryggen. 
Fordelen her er at jeg kommer til å sette pris på å ha en god rygg når den blir bra igjen. 
Når det gjelder latskapen så tror jeg ikke jeg skal bruke mauren som inspirasjon for å bli vis akkurat nå for tida, hvis jeg hadde løfta på noe 10 ganger min egen kroppsvekt, så hadde nok ryggen sagt takk for seg. 

5: Ovnsplater av "spiraltypen" Det virker som om de er veldig glade i dårlige løsninger her i landet bla 110 volt elektrisk system, automatgir og så videre. Men det er en ting de har her som virkelig tar kaka: og det er de kokeplatene her. Det er ustabile, nesten alltid ute av vater  (kokeplater i vater er veldig fint når en skal steike speilegg eller pannekaker) Og hvis en søler mat, så faller det gjennom plata og ned i ei skål på undersida der den kan svi seg sakte og spre svidd lukt i helie leiligheten.

6: At biltilsynet her borte har SYKT lang behandlingstid! Da jeg skulle omregistrere bilen min til Florida skilt, så oppdaga jeg at jeg hadde greid å miste "titlen" det papiret som tilsvarer del 1 av vognkortet. Så det måtte sendes søknad til South Carolina om å få et nytt et. Behandlingstida for det er 3-6 mnd!!
Resultatet er at jeg har vært fotgjenger siden før jul, det er et kvart år.
Moralen må bli å ikke miste orginal-papirer når en flytter. 

7: Aircondition: Min teori er at heime, så er varme luksus, så vi prøver å holde en god temperatur inne, her nede derimot, så er det kulde som er lukseriøst, siden det somregel er varmt ute. Fordi om jeg forstår denne ukulturen, så tror jeg aldri at jeg kommer til å bli noen tilhenger. Mange steder, har de omtrent 17 grader inne, det er sykt kaldt når en har kledd seg litt sommerlig. 
Hvis en ser dette i lys av punkt 6 så blir resultatet som så: siden jeg ikke har bil må jeg gå, for å unngå lungebetennelse av inneklimaet der jeg skal (feks starbucks) må jeg gå med langbukser (ofte i ca30 grader), sko og med en genser i sekken.  
Resultatet er at jeg aldri har frosset så mye som etter at jeg flytta til USA.

9: Moms er ikke inkludert i prisen her i landet. 
Et typisk scenario er at en går til butikken med en $20 seddel, leser prisene og legger sammen. Når en kommer til kassa må noe av den sunne maten legges igjen for å få råd til sjokolade. 

 10: At skolen tar så lang tid. Vi ble lovet at det skulle ta ca 9 mnd, men nå er det gått 14 mnd og det er fremdeles en stund igjen. 
Moralen her må bli å ta ting med ei klype salt, særlig hvis den andre parten kan tjene penger på å fremstille ting som bedre enn det de er. 

8: At jeg greide å glemme hva jeg skulle skrive som nummer 8

4 kommentarer:

Olaves sa...

Jeg tror sannelig det er noen amerikanere som styrer ventilasjonsanlegget på skolen min, for der kryper romtemperaturen stadig vekk under 20 grader. Det er tortur!
Ellers vil jeg bare fortsette å gi honnør for flott innlegg. Jeg kjenner deg ikke, men du klarer allikevel å fengsle meg med dine daglig gjøremål. Dog det ordvalget var kanskje å sette det litt på spissen...
En tredje ting, jeg tenkte du kanskje synes det er rart at fremmed gutt/mann(æsj, 21 er så utrolig mellomstadiet, føler jeg. Hmmmm, er jeg mann? Et rart spørsmål å stille seg selv... Anyways: ) leser bloggen din til stadighet, men jeg tenkte å se dette fra mitt perspektiv, om jeg skulle vært deg: Å få en kommentar er bedre enn å ikke få det.
Selv om det da vil avsløre at jeg snikleser bloggen din.
Tross 10 grusomme irritasjonsmomenter, håper jeg resten av dagen vil glede.

Anonym sa...

En ting som (forhåpentligvis) gjør deg glad: en ekstra kommentar på bloggen! God helg kompis :)

evy... sa...

eg lige kommentaren: "så da må noe av den sunne maten legges bort til fordel for sjokolade." Eg lige d!!!

Hilde sa...

Der kom melka ja...
Jeg har forresten sovet 5 måneder på gulvet selv. dvs.etter 3 av de valgte jeg å kjøpe et liggeunderlag. Men har hørt det skal være ganske sundt.
Eneste greia etterpå er at det føles som man svever når man skal sove i seng.