USA-turen

tirsdag 10. mars 2009

Filosofering

Av og til vandrer tankane litt.

*Jeg begynner å bli voksen. 
Det er nesten litt rart, har plutselig innsett at jeg ikkje er noen tenåring lenger, for tenåringane er jo plutselig blitt så små. 
Er faktisk blitt noka år siden folk jeg kjente begynte å gifte seg. Nå er det faktisk folk jeg har vært på jentejakt med som gifter seg, dét er rart det!

*Mørke. 
Mørke er ein merkelig ting, jeg liker det. Jeg savner skikkelig kvalitets-mørke, her nede i storbyen er det alltid forurensa av lys på alle kanter. 
Når en går ute i skikkelig mørke, så er det heilt fantastisk å kjenne at nattsynet er skikkelig på plass. Det en går forbi er det samme som på dagtid, men likevel totalt forskjellig. Alle sansane våkner til live etter å ha blitt sløva ned iløpet av dagen, en hører mer, ser mer, lukter mer og en føler seg mer levende. 
Kan huske at Pappa og meg tok bilde av stjernene en gang, det er et godt minne.

*Gud.
Tenk så stort at Han er glad i meg akkurat som jeg er, langt fra perfekt. 
Oversikt er et ord jeg forbinder med Gud, når jeg er forvirra og redd, så vet jeg at det er noen som har oversikten, som har en plan (for meg) 
Gud er god!

*Fly.
Er faktisk bare maskiner. Livet hadde fungert helt fint uten (men det har jeg ikke en gang lyst til å tenke på!)

*Jenter
Er nydelige. 
Det er litt merkelig åssen de kan være så mystiske og forskjellige fra oss gutter samtidig som de er nokså like på mange vis. 
En gang var det ei jente som lovte meg at ho skulle forklare åssen jenter fungerer, ho sa at etter det "kurset" ville forstå meg på jenter. Det blei aldri noe av.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Så artig! Noen ting MÅ man tenke på, eller man tenker på det fordi man har lyst, mens andre slipper man å utbrodere og studere så nøye hvis man ikke føler for det. Det er deilig!

Anonym sa...

Hei Anders!
Eg syns d e veldig artig å følg med på bloggen din:)
I d siste har eg vært ute å reist litt med fly,og da er det stadig ting jeg lurer på. Om fly. Feks:
- må flyet komme opp i en viss fart for å lette? I såfall, hva er den?
- når du(piloten) gir gass og sånt, bruker dere pedaler?
- gir dere gass og bremser og styrer på mens vi flyr? det føles jo ikke sånn..
- er det du som bremser når man skal lande? er det da du som bestemmer når man skal begynne å bremse?
- det er noen bevegelige deler på vingene til flyan. Hvorfor? Er det du som styrer de?
- er det piloten som er sjefen i flyet? over de kabinansatte liksom?

jepp, sikkert mange dumme spørsmål, men eg veit ikkje svaret..;)

hilsen Åshild (som e gift m Sigmund(Saunes)).

Anders sa...

Så morro at du følger med! Gildt å få litt tilbakemeldinger!

Finnes ikkje gode spørsmål, vet du.
Flyet må opp i en viss hastighet for å kunne lette, denne hastigheten varierer fra fly til fly. Det minste flyet vi flyr på skolen her må opp i ca 90 km/t mens et Norwegian fly må ha ca 250. Det er fordi det må være endel vind over vingene før de klarer å løfte flyet opp fra bakken.

Gassen er faktisk en spake som sitter midt i mellom pilotene. Det er en spake per motor.
Vi har pedaler, men de bruker vi til å svinge med når flyet er på bakken.

Når en flyr setter en gassen der en vil ha den og lar den stå der, da holder flyet samme fart. En bruker ikke bremser i lufta, men det er noe som heter flaps som bremser litt, de bruker en når flyet skal lande.

Det er i utgangspunktet oiloten som bremser når en lander, men noen moderne fly har automatiske bremser. Uansett så er det piloten som bestemmer over bremsene.
Bremsene er på de samme pedalene som en bruker til å svinge.

De bevegelige platene på vingene er til litt forskjellige ting. De som er nær tuppen av vingen er for å å kunne svinge i lufta. De som er bak på vingen litt nærmere flykroppen er for å kunne fly litt saktere når en skal lande, mens de som står rett opp etter landing er spoilere som tar gjør at vingen ikke vil fly lenger etter at en har landa.

Det er piloten som er skjef, ja. Skjefen er Kapteinen, han med fire striper som sitter framme i venstre setet.

Her er i alle fall litt svar.
Du får kose deg der heime i snøen:)

Anonym sa...

Hei kjære nevø,

Gud er god! Og du er skapt i Guds bilde, så jammen er du perfekt!
Perfekt for det livet du skal leve (og lever), for folkene dine, og for de folkene som kommer inn i livet ditt i tida som kommer!
Lev livet. Gud har oversikten, og "omsluter deg på alle sider"
Don't ever doubt it!

Klem t. Jenny

Thomas sa...

Kom over bloggen din etter en post på bloggen til Olaves. Da jeg leste det du skrev om mørket kjente jeg meg straks igjen.

Et lite klipp fra min egen blogg: Jeg setter også veldig stor pris på mørke og stillhet. Oslo har ikke for mye av det å tilby meg. Det blir aldri helt stille, og det blir aldri helt mørkt. Det er ikke nødvendigvis ønskelig at det skal være blottet for lyd, det går uansett ikke an, men det er så ubeskrivelig deilig å slippe å høre menneskegnål, digitale lyder, trafikkstøy, musikk/muzak til enhver tid. Jeg vil også nevne stillheten som kan oppstå mellom mennesker. Det er ingen pinlig stillhet mellom mennesker som står hverandre nært. Det er en god stillhet som skal få lov til å være der. Det blir det samme med lyset fra biler, gatelys, reklameskilt og lignende. Jeg finnes ikke mørkeredd, og klarer meg veldig fint i mørket hvis jeg er utendørs. Øynene venner seg fort til mørket. Når det er mørkt er det lettere å lytte til stillheten.

tingaling sa...

Hei nabo! (du kommer vel alltid hete det fra nå av..)
Takk for beskjeder som jeg finner her og der i bloggen min - jeg har fulgt bloggen din ganske lenge nå (hvertfall siden jeg fant den) - så det er jo bra at vi kan fölge hverandres! :)

Håper livet leker in the land of the brave and home of the free and all that - vi snakkes!

/the girl nextdoor

elisabet sa...

Takk for at du dele dine filosofiske tanker- givende å lese!:) du er bra anders!