USA-turen

onsdag 25. mars 2009

Multi-engine oppflyging

I går (23mars) hadde jeg oppflyging i multien og besto:) Så nå har jeg den amerikanske varianten av det sertifikatet jeg ender opp med i Norge etter endt skolegang: CPL IR Multi

Dagen var omtrent som så: Først sto jeg opp altfor tidlig og tok buss (du, som jeg hater å ikke ha bilen på veien) bort til skulen så jeg var der kl. 7. Det blei ca ein time til å forberede meg der før eksaminatoren kom. Eksamniatoren var ein mann som heiter Brooks, han ligner faktisk veldig på Cristopher Walken. Han er kjent for å være nokså streng, men det gikk jo godt. 
Føtrst var det litt papirarbeide før me kunne begynne med den muntlige utspørringa. det var eindel vanskelige spørsmål, den positive delen var at Brooks liker veldig godt å snakke, så han snakka mesteparten av tida, ikkje meg imot. 

Så var det flyginga, først måtte jeg gjøre en preflight (sjekke at flyet er i god stand, så en ikkje får seg ein overraskelse i lufta) og fylles opp med bensin, det var ca halve tanker, så me fylte på 200l (dette flyet bruker 75 liter i timen) 

Me tok av fra North Perry og klatra opp til 3500 fot på veg ut mot Everglades. Vel ute så starta det med slowflight, der en flyr så seint flyet kan fly, deretter gikk vi rett over i en power off stall som består i å fly så seint at flyet ikke klarer å holde seg oppe lenger, han ville faktisk at jeg skulle inn i en full stall som betyr at flyet begynner å dette ned så smått før jeg fikk rette opp igjen. Så var det en power on stall som er en simulasjon på at en stiger for bratt etter takeoff og mister farta så flyet vil dette ned igjen. 
Da jeg var ferdig med alt dette var det tid for VMC demonstrasjon som går ut på å fly på bare en motor seinere og seinere til flyet mister retnings-stabiliteten og vil svinge på egenhånd. Så var det tid for steep-turn, to 360 graders svinger med 50 graders vinkel på vingene, morro, men litt tungt. 
Etter det simulerte vi en motorbrann, så jeg måtte skru av og starte opp ene motoren i lufta. Rett etter "brannen" måtte jeg ta en emergency decent der en stuper nedover så fort flyet tåler, det er morro det:)  
Så var det tid for den vanskeligste delen: han satte den ene motoren til tomgang, så måtte jeg gjøre en instrument-landing på bare en motor. Vi taksa tilbake og gjorde en kortbane-takeoff der jeg "mista" motoren på ca 200 fot mens vi klatra ut, så var det en da en landing med bare en motor, enda en takeoff der jeg mista motoren og så satte vi nesa mot North Perry igjen. Siste landinga mi var ei kortbane-landing. Rett etter flyet var parkert snudde han seg mot meg og sa: "you passed" enkelt og greit. 
Så var det inn og gjøre unna det siste papirarbeidet før han klipte av hjørnet på det gamle sertifikatet og gav meg et nytt et. 

Det papiret jeg holder i høyre handa er multi-engine sertifikatet mitt.
Grunnen til at vi gjør så mange "skumle" ting er enkelt og greit fordi vi skal være istand til å håndtere det på en trygg måte hvis uhellet skulle være ute i virkeligheten. Det å fly et tomotors fly er veldig rett fram så lenge en har begge motorene og veldig trygt siden en kan fortsette til en flyplass og lande på bare en motor. 
Dere får tåle at det blir litt flysnakk innimellom, det er jo tross alt en flyblogg:) 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hipp hipp Anders :)
Bra jobba!

Hilde sa...

Så fantastisk kult!! Det høres veldig morro ut =) og litt sykt, men det er jo bra å kunne da ^^

Grattis med lappen !!

opphavet sa...

Så bra Anders, du er flink og tøff.
Gleder meg til å bli med på en flytur, ---men uten div akrobatikk.
Men det er gildt å lese om alt du takler i lufta.
pappa

Unknown sa...

Åh! Herlig! Når e kommer over må du vise meg åssen ein ekte pilot flyr, så e får me me litt action au. hehe.. Du e konge!

Anonym sa...

Hei og Hå Anders.
Dette var kjempebra. Du får sikkert med deg tante Jenny opp i lufta, men du vet at jeg er ei pingle. Ha det bra og ønsker deg mange fine flyturer.
Hilsen onkel Svein

Olaves sa...

Gratulerer så mye!

Ville også bare kommentere:
Jeg visste det var noe tidsforskjell mellom Norge og USA, men én måned?? Det synes jeg var litt voldsomt... (Jamfør datoen til oppflygningen)

Olaves sa...

Haha, ok. Nå har du bytta, bare så alle er klar over det... :)

elisabet sa...

GRATULERE!wow!anders-pilot, ikkje verst!:D