USA-turen

søndag 25. oktober 2009

Politisk "debatt"

Det er ein ting som ikkje slutter å overaske meg her i landet: det er åssen politisk debatt foregår, den består stort sett i å få det andre partiet til å virke så grusomt som mulig.
Hjemmenifra så er en vant til å høre snakk om at det eine eller andre er bra eller dårlig for landet, at det er ein overaskende beslutning, at noen er sterkt uenig og andre ting i den retning.
Her er noen eksempler på ting som jeg har hørt folk si og skrive: har hørt fleire folk som jeg ellers respekterer si at Obama er ond (ord for ord: "he is a very evil man" litt over kanten synes jeg)
På den konservative sida så var det stor feiring da Chicago ikke fikk holde OL, ikke fordi de var imot OL, men fordi den nye presidenten misslykkes. Det er en holdning som er veldig utbredt her, at folk fryder seg over alt som går galt for det nye regimet uten å tenke på at det går utover deres eget land.
På meg virker det omtrent like urimlig som å låne bort bilen sin til ein kamerat til tross for at en ikke har så stor tro på hans egenskaper som sjåfør. Etter ei lita stund så får du beskjed om at han bulka bilen din og den umiddelbare reaksjonen er å fryde seg over at du hadde rett i deine anntagelser om hans evner bak rattet.
Ein anna ting jes synes er rart er den utbredte bruken av heller fantasifulle konspirasjonsteorier som politiske argumenter. Den mest vannvittige jeg har hørt er at klimakonferansen i Danmark egentlig er dannelsen av et globalt kommunistisk regime. Global oppvarming er kommunistisk propaganda for å lure USA til å undrekaste seg denne regjeringen. Målet til dette nye regimet er å lure de rike landene tilbake til middelalderen ved å forby bensindrevne ting og tvinge dem til å gi pengene sine til den tredje verden..
I debatten om stats-drevet helsevesen hørte jeg dette argumentet på radioen: at USA kunne risikere å bli som de skandinaviske landene, der staten bestemmer hvilke sykdommer som er lønnsomme å behandle og de som det ikke lønner seg å behandle blir tvunget til aktiv dødshjelp. Dette blei lagt fram som fakta og jeg blei så sinna at jeg gjerne skulle kringlevridd den idioten som sa slikt om Norge.
Et annet argument en hører nesten daglig er at Obama ikke er Amerikansk, han er ein arabisk, kommunistisk muslim fra Kenya og ikke nok med det. Bare for å toppe det heile, så er han faktisk antikrist også.

Etter å ha hørt slikt som detta, så har jeg kommet fram til et par ting:
Jeg har en teori om at hvis politikken hadde blitt litt meir saklig, så er det gode sjanser for at fleir folk hadde godde å stemme.
At en må passe på å være saklig når en diskuterer politikk, trur ikkje det har blitt slik over natta, så hvis en ikkje passer på, så kan det skli ut og bli like gale heime.
Og hvis det noken gong blir så gale heime, så har demokratiet utspillt sin rolle og kongen bør få all makt, han er jo ein nokså fornuftig mann.

3 kommentarer:

Olaves sa...

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, nå som jeg har fått bekreftet de fleste fordommer mot amerikansk politikk... Det høres ut som sjuke greier. Skjønner ikke at folk orker å holde på sånn.

Anonym sa...

Haha! En arabisk, kommunistisk muslim fra Kenya! Eg trudde ikkje det va mulig å vær alt det samtidig. Eg forstår godt at du blir frustrert. Hadde eg vært i USA hadde eg nok brukt mesteparten av tiå mi på å banka litt vett inn i håve på amerikanarane... Mitt inntrykk e nemlig at amerikanara e litt dumme. Ok, det fins jo en del unntak. Obama for eksempel.

Anders sa...

For all del, det er jo mange veldig oppegående folk her borte også! Det er kansje mest nyhetsdekninga, det å gi sendetid/spalteplass til de mest ekstreme kritikerene gir vel gjerne mange seere og dermed større inntekter. Og så er det jo enkelte programmer (særlig på radio) som er av og for folk uten noe særlig utdanning.
Og så må det jo nevnes at jeg bur bare 30-40 minutter fra Midland der Geroge W. Bush vokste opp og bodde fram til han starta den politiske karriæren, så detta må vel være det en kaller ein republikansk høyborg.