USA-turen

lørdag 10. oktober 2009

Mari og Pappa på besøk

Her er ein meir utfyllende rapport fra forrige ukes besøk:
Det heile begynte med ein fire-fem timers kjøretur til Dallas-Fort Worth flyplassen der jeg skulle plukke opp Pappa og Mari. Etter å ha venta ei stund, så kom de endelig, var nesten rart å se de her borte, er liksom så vant til at de skal være heime i Norge og så var de plutselig her.
Da vi var kommet ut til bilen fikk jeg en fin overaskelse: parkerings-prisen. På Gardermoen hadde det nok kosta ein god del å parkere i ca 1 1/2 time, mens her kom det på den nette sum av to dollar:)
Stakkars Pappa som hadde tenkt å leie bil for å kjøre til El Paso og besøke ei kusine fikk kalde føtter da jeg kasta meg ut i motorvei-trafikken i Dallas, det er stor fart, lite skilting, mange filer og veldig liten avstand mellom bilane (har noen hørt om 1 sekunds reglen?) Heldigvis så er trafikken mye snillere så snart en kommer ut av storbyen, så han fikk motet igjen etterhvert.
Turen tilbake gikk mye fortere takket være godt selskap, eineste problemet var at de hadde ca 7 timers jet-lag, så Mari slokna etter et par timer og Pappa holdt seg akkurat. Utpå kveldinga kom vi endelig til Big Spring igjen og fikk sjekka de inn på et hotell, jeg hjalp til med bagasjen før jeg blei sittende igjen ei god stund for å holde de oppe litt for å få litt fart på snuing av døgnrytmen.
Jeg har begynt å rote litt sammen når det gjelder når vi gjorde ting, men husker nokså godt hva det var vi gjorde.

-Wal Mart var ein stor suksess, i alle fall hos noen av oss (skal ikkje nevne navn, men det var ei jente) som var storlig imponert over alle tinga en ikke får tak i i Norge og alt det som var billigere enn heime. Hadde det vært opp til ho så hadde ho nok spart seg heilt konkurs på alle de kuppa en kan gjøre der.

-Vindmøller: det er bokstavlig talt tusenvis av vindmøller i område her, og de er store!

Et av måla vi satte oss var å få sett ei på nærthold, men det fikk vi altså ikke gjort.

-Kjøreturer: Vi hadde et par fine kjøreturer, både sørover til San Angelo og vestover til Midland. Pappa blei riktig så komfortabel med både automatgir og amerikanske motorveier etter ei stund.

-Biler vi fikk brukt Camaroen min mye og det virka som både Pappa og spesielt Mari likte den, begge fikk prøve å kjøre litt, Mari på lukka vei og Pappa alle andre steder.
Vi gikk også innom et par bilbutikker og så på bilane der. Prisane her i landet er merkelige: for samme prisen som en kjøper ein fin pickup for, så kan en få ein splitter ny Camaro SS med over 400 hk! Det valget hadde ikkje vært særlig vansklig for min del, men likevel så kjører de fleste rundt i store pickuper her.
Og da vi var innom og så i Ford butikken, så fikk Mari prøvesitte ein Shelby GT500.

-Flyging: Jeg fikk tatt med både Mari og Pappa opp i fly.
Det var morro å endelig få vist de hva det er jeg driver med i stedefor å bare snakke om det på telefonen.
Mari fikk seg ein tur der jeg prøvde å vise hvor morro og spennende dette her er med litt stalls, bratte lazy eights og ein lowpass rett over rullebanen. Etter flyturen fikk ho ei loggbok og kunne logge sin første flytime. Nå gjenstår bare å fylle opp resten av boka.
Pappa derimot fikk omtrent den motsatte typen tur, der jeg viste hvor rolig og trygt det er å fly, det gikk tydligvis bra, for begge to var veldig fornøyde.

-Modellfly: Mari hjalp til med å få bygd et modellfly som har vært satt på hylla alt for lenge, så nå er det straks klart for å henges opp i taket.
(fleir bilder kommer)

-Mat: vi fikk eindel skikkelig gode amerikanske måltider bla "heimelaga" hamburger, steik og pannekaker. Det er jo ein viktig del av opplevelsen å få smakt på litt av de lokale spesialitetane.

-Tog: Toga her er vannvittig lange, tenk deg to-tre lokomotiver foran og ett-to bakerst med et par kilometer tog i mellom.
Det var noe Pappa kunne trives med!

-Edderkopp: Vi fant ein kjempe-edderkopp som rusla rundt og fikk plukka den opp, så vi fikk tatt ein nærmere kikk og litt bilder.
Det er definitivt den største edderkoppen jeg har sett i naturen.

-Hest: Jarle, sjefen min har ein liten gård der han driver med hesteopdrett, så vi fikk reise ut dit ein av dagane og prøve å ri litt.
Mari var veldig flink, mens det var litt værre med Pappa og meg.
Men enda vi fikk gjort mye morro her, så var nok det beste av alt rett og slett å ha de her. Familie er jammen godt å ha!

Ingen kommentarer: