USA-turen

fredag 16. oktober 2009

Nå får jeg etablert meg i Texas

Denne uka her så har jeg vært effektiv synes jeg:
Først så er det bilen: den er endelig blitt registrert i Texas. Det var et styr, men ikkje på langt nær så gale som i South Carolina. Det er ei lykke at en ikkje trenger å omregistrere bilen hver gang en flytter heime i Norge!
For å få i gang omregistrerings-prosessen, så må en først ha bilen på ein teknisk kontroll, ikkje så omfattende som EU kontrollen, men likevel så greide de å finne et par småting med bilen. Først måtte blinklys-reléet byttes, men det er jo inget problem.. trudde jeg. I de fleste biler så sitter jo reléer og slikt i ein liten boks, men ikkje her. Manualen sa at det skulle ligge under dashbordet ein plass, så då var det bare å begynne å demontere. Da alt var åpna opp så begynte jeg å leite, men det var ingen holder, bare ein heil mengde ledninger. Etter to-tre timer begynte jeg å bli meir og meir sinna på GM og tenkte at konkursen var veldig velfortjent. Men til slutt fant jeg det da, det hang rett og slett løst på tuppen av et par ledninger og var gjemt vekk innerst inne bak alle de andre ledningene.
Da bilen var godkjent kjørte jeg oppover mot forsikrings-kontoret, det kan jo ikke være så vanskelig! Det gikk veldig greit heilt til jeg begynte å lese opp adresser til henne: da vi kom til adressa heime i Norge, så lurte ho på hvor det var var: I nordvest-Europa.. Og da stoppa det opp, for ho kunne ikke fylle det inn i systemet før jeg fortalte hvilken stat Europa var i. Da jeg forklarte at det var en annen verdensdel, så var responsen at en måtte ha staten i adressa, så Europa måtte være i en stat. Då blei jeg litt matt.
Men det gikk nå til slutt.
Etter disse opplevelsene grudde jeg meg til skattekontoret og biltilsynet, men det var overskende lettvinnt og før jeg visste ordet av det hadde jeg både sertifikat og skilter fra Texas:)
Og i går har jeg fått oppretta bank-konto og fått meg bibliotek-kort.

Så nå er jeg mer etablert enn jeg har vært på lenge, med jobb og alt det her.

1 kommentar:

opphavet sa...

Så bra Anders.
Godt å være i iorden. Og bilen må være noe enklere å kjøre når du slipper å slå av og på blinklyset hele tida når du skal svinge.
Pappa