USA-turen

tirsdag 30. juni 2009

Til ettertanke

Her er et par ting å fundere på:

Den første dreier seg om ungdommen nå til dags. Når de skriver så bruker de såkalt SMS språk slk sm dt hr fr exmpl. Det er nokså irriterende å lese slikt språk og det virker som om irritasjonen er proposjonal med alderen på den som leser.
I grunn så er det jo forstålig at det kan være litt forvirrende hvis en er litt oppe i åra, de vokste jo opp lenge før tekstmeldinger var oppfunnet. Det var vel heller telegrammer som var metoden for å sende viktige meldinger. Men det komiske oppe i det hele er at de som faktisk vokste opp på ei tid da telegramstil var et velkjent begrep er de samme folka som har mest problemer med å forstå den moderne varianten av samme konseptet.
En får si som forkynneren: "det er intet nytt under solen"

Neste ting er et resultat av mitt teologiske forskningsarbeid: jeg har kommet fram til at det å ha radio med musikk på byggeplasser faktisk er en moderne variant av et gammelt bibelsk prinsipp. Da jeg leste om kong Josia som pussa opp tempelet, så oppdaga jeg at de som ble satt til å lede arbeidet var levitter "som forsto seg på musikkinstrumenter" så det må vel bety at det mest sansynelig blei spilt musikk på byggeplassen.
Siden det er få moderne bygg som har budsjetter som kan måle seg med tempelet, så har vi i senere tid måtte nøye oss med musikk over radioen. Eneste nyere byggverk jeg kan komme på der dette kunne vært aktuellt må vel være operaen i Bjørvika, hadde faktisk vært nokså passende.

Ingen kommentarer: