USA-turen

mandag 1. juni 2009

Nå er jeg sertifisert flyinstruktør!!

I dag besto jeg oppflyging til instruktørlappen, endelig!

Skriver nok litt meir når jeg gidder..

Her kommer den meir utfyllende varianten: Dagen begynte med å reise bort til skolen 6:30 for å forberede meg litt, tida gikk fort fram til eksaminatoren kom.
Da han kom så fsnt vi oss et klasserom der vi tok teoridelen. Heldigvis så var det værste unnagjort sist gang, vi skulle egentlig gå gjennom det jeg strøyk på sist gang, men det regna han med at jeg hadde lest grundig på, så det ble bare til at vi tok en kjapp undervisning om turns around a point.
Så var det på tide å komme seg i gang med fly-delen. Det flyet vi egentlig skulle fly var ikke kommet ned enda, så vi måtte bytte til et annet et. Da jeg tok preflight-sjekken på det nye flyet vårt, så fant jeg ut av at carb-heat'en ikke rikka seg en millimeter, så jeg måtte få en mekaniker til å se på det. I mellomtiden så kom det første flyet vårt ned igjen, så vi tok det istedet.
Med ein gang hjula på flyet forlot bakken, så var det som om eksaminatoren blei ein anna person, kommunikasjonen oss imellom besto i at han brølte av sin fulle kraft og jeg måtte brøle "yes sir, you are right sir, you are the boss sir" som svar.
Vi kom oss til slutt ut over everglades der vi begynte å gjøre manøvre, vi gjorde: slowflight, stall, steep turn, simulert nødlanding, turns around a point, eights on pylons, chandelle og lazy eight før det endelig var på tide å sette nesa hjemmover igjen. Det gikk egentlig greit med alt sammen unntagen simulert nødlanding, der tolka vi tydeligvis sjekklista veldig forskjellig: det står flaps as nessecary (30 degrees reccomended) jeg tolka det som at en skulle sette ut flaps når det er sikkert at en når fram til der en har tenkt å lande, mens han så på det som at en skulle sette 30 med en gang. Jeg måtte gjøre det tre ganger før jeg fikk gjort det helt slik som han ville (vi har lært det litt anderledes her på skolen og jeg synes personlig at hans måte er farligere) han satt og skreik mellom hvert forsøk og beskyldte meg både for å være dum, ikke kunne lese og å ødelegge dagen hans.
Så fikk jeg endelig beskjed om å sette nesa hjemmover og fikk landa uten mer dramatikk. Etter vi hadde taksa av rullebanen fikk jeg beskjed om at jeg hadde bestått.
Til slutt så var det bare å få signert det midlertidige instruktør-sertifikatet mitt og sette seg ned på debriefinga. Der fikk jeg beskjed om at jeg burde kjøpe meg kurs i common sense og folkeskikk. Etter det så slapp jeg heldigvis å ha noe mer å gjøre med han, det er ikke alle eksaminatorer som er like greie å ha med å gjøre og han karen her er kjent for å være den værste. (hvis noen skal fly opp og lurer på hvem det er så de kan unngå han, så er det bare å legge igjen kommentar, så mailer jeg navnet)
Så var det bare å ta turen hjem og slappe av, dagen blei feira med bergensk fiskesuppe og avslapping.

7 kommentarer:

Hilde sa...

Gratulerer!!

Anonym sa...

Gratulerer!! Virkelig gledelig nyhet. Håper du virkelig får nye noen fine feriedager.

Klem t. Jenny

Anonym sa...

Gratulerer! Godt jobba!

Anonym sa...

Dette va en god nyhet! Gratulera så masse!

Anonym sa...

Gratulerer med det Anders !!

Brussel

signe sa...

Gratulerer, så flott! Og folkeskikk tror jeg du har fra før av, i bøtter og spann ;)

Unknown sa...

Heisann Anders! Jeg lurer på om jeg har fått han samma fyren som ett av alternativene til min CFI checkride.. kunne du ha maila navn til s_utvik@hotmail.com, evt facebook? :)

Ståle