USA-turen

fredag 3. april 2009

Føflekken- kansje ikke mitt smarteste øyeblikk

I dag hadde jeg ett av de heller spontane innfalla mine: det er ein føflekk som jeg har tenkt at kunne vært greitt å få fjerna etterhvert. Ikkje av kosmetiske grunner, men meir at den
(og resten av området) blir solbrent innimellom, og de sier jo at det kan føre til kreft på sikt. Her kommer min geniale løsning på problemet: gjøre det sjøl. 
Første trinn: finne det som trengtes: skalpell, blad, nål, tråd, desinfiserende våtservietter og plaster. 
2: sterilisere alt ved å gi det noen minutter i kokende vann. 
3: vaske området godt med spritserviett og kutte ut heile greia, så finpusse litt på det for å få ut løse slintrer.
4: lure på om dette egentlig var særlig smart
5: vaske med spritserviett, hente fram håndarbeids-kunnskapene og sy igjen elendigheten
6: vaske en gang til med spritserviett og sette på plaster. 
7: lure på hvor lang tid stinga skal sitte i og hvordan en skal holde det fint og reint fram til den tid.


10 kommentarer:

mamma sa...

Du overlever nok, men lurt var det sikkert ikkje. Det er godt at du bare praktiserer dette på deg sjølv. Ikkje utvid praksisen, då kan du bli ramma av kvakksalverlova!
Helsing mamma

opphavet sa...

Godt at du ikke bryr et overarbeidet helsevesen med småting.
pappa

Hilde sa...

Som legesekretær synes jeg det ser ganske så bra ut. Hadde du ikke bedøvelse?
Btw, stingene skal sitte i ca 10 dager. legene bytter litt på hva de anbefaler, men max 14 dager!! (Kroppen vil ofte oppfatte stingene som fremmedlegeme etterhvert og reagere på dem.)
Vil du fortsatt trekke såret sammen for å minske arret kan det være en idè med strips.
Skal du rense innimellom anbefaler jeg klorhexidin og sterile tupfere.

Olaves sa...

HAHA! Trodde først dette var en aprilsnarr, men så så jeg at det var skrevet 3. april. Du er gal, mann! Men, jeg er imponert...

tingaling sa...

HAHAA!! Dette var herrrlig, Anders! Sitat mamma Signe: "Han är inte klok!" Jeg ler fortsatt....

Anders sa...

Det er vel ikke første gangen Signe har sagt jeg ikke er helt klok:) En kan jo bli gal av å være for normal, så da må en jo være litt gal for å ikke bli helt gal.
Hadde ikke noe bedøvelse, men det var overraskende lite vondt likevel.
Takk for gode tips Hilde!

Legestudent Tjora sa...

Haha, Anders - nå ler eg høgt for meg sjøl her. Ka nål og tråd brukte du??

Anders sa...

Brukte heilt normal nål og sytråd som jeg kokte før bruk, funka fint det. Så hadde jeg på sånn der flytende plaster for å unngå at tråden sugder vann inn i såret.

life is beautiful sa...

ååå kjenne smertegrenså mi nådde ett punkt når eg leste dette!!! hehe...
pass på at du ikkje strekke området der du har sydd for mye... det va d rådet eg fekk av mor når eg fjerna en føflekk... då unngår du stygt arr... :)
lykke til videre i USA :) snakkes til juletider :)
Lina

elisabet sa...

au! det hørtes vondt ut! yes; you are crazy! hallemann..!:P