USA-turen

onsdag 18. november 2009

detaljer?

"every time you make a choice you are turning the central part of you, the part of you that chooses, into something a little different from what it was before"
Jeg leste ei bok av C. S. Lewis i dag da denne lille setningen plutselig dukka opp.
Det høres liksom så ubetydelig ut: "litt forskjellig" ikke mye, bare litt. Men det er ikke bare litt, for hvert valg skaper fundamentet for neste valg.
Faren her er at en kan forandre seg over tid til noe en i utgangspunktet ikke hadde lyst til å bli, bare ved å ikke være bevisst. Men hvis en har dette i bak-hodet når en tar alle de små valga, så kan det jo hende en ender opp med å nå et potensiale en ikke engang hadde drømt om at en kunne nå.

Tenk hvordan alle de små avgjørelsene, hvis en er bevisst, kan få store utslag hvis de blir tatt nogenlunde i samme retning. Og best av alt: hva kan skje med livet som kristen, med jobb, venner og hele samfunnet hvis en bare har de små valga i bakhodet.

Kan det være at det ikke finnes noe slikt som et ubetydelig valg?

4 kommentarer:

elisabet sa...

interessant! eg trur nok någen valg e ubetydelige, som hvilken bukse eg ska ha på meg ol, men ingen tvil om at viss ein ikkje e bevisst på mange små valg i livet, vil det føre oss i ein retning ein ikkje vil.

"forandring liv og vekst kommer ikke av seg selv. Det er kun forfallet som gjør det"

Anders sa...

Stemmer det, men du vet mannfolk tar ikke så aktive valg om hvilken bukse de skal ha på.

elisabet sa...

hehe:)

Hilde sa...

Utrolig bra tanker! Nesten så jeg får lyst å legge ut blogginnlegget ditt på min egen blogg ;-p
stå på!