USA-turen

fredag 31. oktober 2008

172 RG

I dag tok e min første tur i RG'en, det var morro men utfordrandes.
Saken er at me må fly et komplex fly som del av treninga mot det komersielle sertifikatet (CPL)
At et fly er komplekst vil si at det har inntrekkbart understell, constant speed propell (justerbar propell) og flaps. 
Når e taksa ut så kjennes det omtrent som normalt, bare litt meir stabilt og tyngre. På takeoffen akselererte det fort og var meir stabilt siden det er litt tyngre enn det e har flydd til nå. Når e kom opp til 500 fot felte e inn understellet og det var som om flyet byksa framover fordi det var mindre luftmotstand. 
Det var litt uvant med justerbar propell, siden turtall og gass er to forskjellige spaker, men e venner meg vel fort til det. Landinga var rett fram, eineste var at instruktøren skrudde ut den lampa som indikerer understell nede og låst, så det måtte oppklares før e kunne lande.

Fra venstre: den svarte spaken rett under venstre stikka: understell, den neste svarte: gass, den blå: turtall (propelljustering) den røde: blandeskrue, den grå: flaps

Ingen kommentarer: