USA-turen

fredag 16. april 2010

Vulkan

Nå begynner jeg endelig å føle at denne utdannelsen nærmer seg slutten, jeg er kommet meg opp til Røros og sitter her i hangaren og funderer litt sånn utpå kvelden. Tenk at for 15 år sida så satt jeg i varmen i Etiopia og snakka med en kar som var på besøk, han hadde småflylappen og jeg nøyt hvert sekund vi kunne snakke om fly.
For 11 år siden så dreiv jeg på nede hos naboen vår og bygde modellfly som jeg hadde kjøpt for konfirmasjons-pengene.
Så gikk det noen år og jeg jobba som mekaniker på Sola, fremdeles like fasinert av alt som har med flyging å gjøre. Og her sitter jeg, nesten utlært flyger og synes det er akkurat like morro, jeg driver bare på med litt større leketøy.
Men det er jo ikkje bare morro, for det er jo endel lover som gjelder flyging, som tyngdeloven, Bernoulis teorem, Newtons lover og ikke minst Murphys lov. Tenk, når jeg endelig hadde fått kommet meg opp på den første flyturen, så fikk vi beskjed på radioen: "all flytrafikk i Norge er satt på bakken fra og med nå på grunn av vulkansk aske, cleared for a full stopp landing"
Så da sitter jeg her med beina godt og foreløpig permanent planta i bakken mens jeg venter på at denna Islandske vulkanen skal gi seg.
Sånne askeskyer har det med å ha noen intresante konsekvenser, jeg husker fremdeles den forrige gangen jeg var ute for ei. Jeg var ca 14 og hadde greid å lage meg en ballong full av hydrogen, ryktene ville ha det til at hydrogen smeller nokså godt.
Så jeg tok like godt og stappa ballongen inn i ovnen før jeg tente på. Da det smalt, så kom det ei askesky ut ovnsdøra som dekte store deler av stuegulvet og konsekvensene da mamma kom hjem var nokså intresante.
Det spesielle med denne islandske og noe større varianten var at da jeg satt i hangaren og kjeda meg etter flyturen, så kom det en mann som lurte på om jeg var pilot. Denne mannen hadde et problem som han lurte på om jeg kunne hjelpe han med: han måtte lande her da flyforbudet ble iverksatt og lurte på om jeg kunne tenke meg å fly flyet hans opp til Hatfjelldal i Nordland når ting klarner litt opp.
Så nå sitter jeg her med nøklene til en stykk Cessna 172 og venter spent på at asken skal drive vekk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Konge;) Du må ha ein kjempe fine flytur, når du får lov t å fly igjen;)
Koz Anitra

Anonym sa...

Håper du kommer deg avgårde til
Hatfjelldal før Avinor stenger luftrommet igjen...
og at du får deg en riktig fin tur...
:-) t. Jenny