USA-turen

søndag 27. juli 2008

Tiranglet

Nå har e flydd instrument hver dag i ei veke og ting begynner å gå nokså mykje bedre.

Til vanelig flyr me noke som me kaller trianglet, då letter me først fra Conway og flyr nordover mens me hører på været på Grand Strand (North Myrtle Beach) Når me har været, snakker me med de som kontrolerer området og ber om IFR (Instrument Flight Rules) klarering. Når den e i boks flyr me mot Grand strand der me flyr instrument (VOR) approachen, me flyr ei fastlagt løype heilt til me e 460 fot over bakken. Då vil enten instruktøren sei "contact" og e får lov til å ta av hetta og hvis ikkje e det bare å gå rundt.

Så bærer det ned til Myrtle beach der me som regel gjør en ILS (Instrument Landing System) Det fungerer slik at e har et lite instrument som ligner på et kikkertsikte som gir veiledning både horisontalt og vertikalt. Så hvis en holder begge nålene i sentrum heile tida, vil en fly rett inn i rullebanen. Det bruker instruktøren å først ta meg ned til 230 fot og så later me som om e ser lysa foran rullebanen og då har me lov til å fly heilt ned til 130 fot (40 meter) Då får e lov til å ta av hetta og lande. Ting går nokså fort på slutten der, e flyr i ca 165 km/t og har 40 meter på å få sakka ned og landa.

Så er det tilbake til conway for enda ei instrument-landing. 

Det e nokså morro å ta av hooden når en har vasa rundt lenge uten å se noke og så er rullebanen rett foran flyet.

Ingen kommentarer: