USA-turen

fredag 19. oktober 2007

Å komme igang

det er enormt mange skoler å velge mellom, jeg bestemte meg for å søke på NEAR som holder til i Ålesund.
Først var det å fylle ut en søknad som ble sendt over nettet, egentlig ikkje så veldig store greiene, men det var en god følelse å være igang!
Etter en stund fikk jeg et brev fra skolen med de opplysningene som var nødvendig for å komme seg opp til opptaksprøver eller admission-tests som det heter på profft. Det følger også med ei regning på 1000,- i "admission fee".
Så kom den store dagen da jeg skulle ha prøvene. Jeg hadde fløyet opp dagen før og var klar som et egg og litt nervøs.
Dagen besto av nokså mange timer med diverse tester. Matte, romforståelse, engelsk, mekanikk og noe klassiske IQ-tester. også var det intervju og informasjon. så komme godbiten: en prøvetur i simulatoren deres.

Bildet mitt er fra da jeg var på omvisning hos skolen i vår og fikk prøve simulatoren.

Så etter jeg hadde bestått opptakskravene måtte jeg skaffe meg en "class1 medical" legegodkjenning for trafikkpiloter.
Denne tok jeg i Oslo hos flymedisinsk seksjon på blindern.
Det var litt av en test! På forhånd hadde jeg tatt røntgenbilder av lungene, som er en del av kravet.
Der inne var det nøye testing av: syn, hørsel, lungekapasitet, EKG, blodprøve, urinprøve og besøk hos allmenlege.
Hvis en inkluderer røntgen kommer legesjekken på ca. 6000,-
Det er på ingen måte nødvendig å være supermann for å bestå disse testene, hvis en er i normalt god form holder det.

Ingen kommentarer: